22. 04
Шановні
учні! Виконані завдання надсилайте на електронну пошту:
tatareva1992@gmail.com
tatareva1992@gmail.com
Група
04-17
Тема:
Театр Но: єдність драми,
танцю та речитативу. Театр Кабукі
Д/з. Опрацювати с.
54-61 за посиланням:
Ознайомитися з презентацією за посиланням: https://svitppt.com.ua/kultura/yaponskiy-teatr-vid-no-do-kabuki.html
ДЛЯ ОЗНАЙОМЛЕННЯ!
Драми театру
Но звуться «стеку». До нашого часу дійшло двісті тридцять п’єс, але було їх
близько двох тисяч; більше ста п’єс створені великими Дзеамі. У театрі Но
говорили прозовою мовою свого часу, але поетична мова високого стилю була
побудована за законами літературної мови більш ранніх епох.
Актори (як і
в усіх театрах Давнього Сходу) розмовляють і співають голосом особливого
штучного тембру, що нагадує низьке або високе звучання духових інструментів.
Навіть прозаїчні слова скандують протяжно й співуче.
Вірші в
театрі Но надзвичайно мелодійні, музичні, вони, як вважається, покликані
«пестити вухо». їх не клали па музику, вони народжувалися разом з музикою.
Довжина вірша обумовлювалася мелодією й темпоритмом.
Вірші в
п’єсах єкеку на перший погляд прості й прозорі, але в основі їх лежить складна
поетика. Силабічна японська поезія позбавлена рими, збагачення вірша вимагало
особливих прийомів. У японській мові багато омонімів, тобто слів, які звучать
однаково, але мають різний зміст. Слова, або навіть частина слова, одержували
подвійне значення й поєднували між собою фрази.
Актори
рухаються особливим ковзним кроком, плавно й повільно, іноді приймають
статуарні пози. Скупий жест гранично умовний. Так, рука, піднесена до обличчя,
означає ридання.
Танець у
театрі Но (май) не схожий на народні танці (одорі). Він утілює в собі принцип
юген і створений для неспішного споглядання. Усі рухи сповнені стриманої
грації.
«Танець
нападу» і «військовий танець» допускають стрімкі стрибки. Але Дзеамі вимагав
при цьому дотримуватися почуття міри, інакше танець стане хаотичним.
Спекгакль
театру Но був ретельно й продумано організований. Він теж додержувався суворого
ритму.
Сюжети для
п’єс Но зазвичай запозичували із широковідомих міфів і легенд, знаменитих
літературних творів. У Но були драми й «зі справжнього життя», як, наприклад,
«Ріка Суміда», у якій мати шукає свого маленького сина, викраденого работоргівцями.
Такі п'єси свідчать про те, що в театрі Но збереглися елементи народного
театру.
Спектакль
театру Но переносив глядача в особливий поетичний світ, розбуджував у ньому
піднесені думки й переживання і, нарешті, в момент кульмінації глибоко зворушував
його. Жаль, жах, захват — усе має розв’язатися в особливому почутті насолоди
красою.
В
Японії лише за чотирма театрами -
бугаку, бунраку, кабукі і ногаку - закріпився статус
«традиційних». У країні досі існують виконавські мистецтва, безвісти зниклі на
азіатському континенті. Виниклі в свій час під прямим впливом ритуальної та
ігрової культур Китаю, Кореї, Індії, Тибету, Персії (а в ідейному плані -
шаманізму, синтоїзму, буддизму, конфуціанства, даосизму, індуїзму), ці
виконавські мистецтва збереглися в Японії і донині.
Один з найвідоміших традиційних японських театрів - це
театр кабукі. Початок жанру кабукі поклала Ідзумо-но Окуні 1603 року, коли
стала виконувати ритуальні танці у висохлому руслі річки, а також на
багатолюдних вулицях Кіото. Пізніше Окуні стала додавати до своїх танців
світські й романтичні сцени під акомпанемент різних музичних інструментів. З
ростом популярності Окуні стала виступати на сцені й зібрала свою трупу, що
складалась тільки з жінок. Театр став відомим і виступав навіть перед
імператором. Після цього почався активний розвиток кабукі.
Спочатку театр кабукі ставив більшою мірою непристойні
й грубі постановки, а багато актрис часто виступали і в ролі куртизанок. На цю
атмосферу театральних постановок звернув увагу військовий феодальний уряд
Японії того часу - сьогунат Токугава. В 1629 році жінкам заборонили виступати в
кабукі з моральних міркувань, а їх роль зайняли юнаки. Але шалена атмосфера в
кабукі мало змінилася, тому у 1652 році сьогунат заборонив і виступи юнаків, а
головними акторами кабукі стали зрілі чоловіки.
З тих пір кабукі став більш витонченим і стилізованим.
Серед акторів цього театру донині існують цілі театральні династії, які
спеціалізуються на певному стилі гри на сцені: оннагата, або виконавці жіночих
ролей, арагото, або грубий стиль, і вагото - гармонійний стиль. В кінці XVII -
на початку XVIII століття кабукі пережив справжній розквіт: встановилися типи
персонажів, з'явився ляльковий театр, сформувалась мова поз (міе) і гриму
(кумадорі). Так, в кумадорі колір гриму і кожна рисочка на обличчі актора мають
свій особливий сенс.
У сучасній Японії кабукі складається з трьох типів
постановок: історичні, простонародні і танцювально-драматичні п'єси. Кабукі є
не тільки найпопулярнішим видом театрального мистецтва в Японії, але і шедевром
усної спадщини людства, згідно з декларацією ЮНЕСКО від 24 листопада 2005 року.
Немає коментарів:
Дописати коментар